Στην εκπομπή «Συνδέσεις» του ΕΡTnews συμμετείχε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο οποίος αναφέρθηκε στην αναθεώρηση της σύμβασης ανάμεσα στο Ελληνικό Δημόσιο και την Hellenic Train.
Αρχικά, ο κ. Κυρανάκης δήλωσε ότι η Ελλάδα θα παραλάβει 23 νέα τρένα, εκ των οποίων 11 θα ενισχύσουν τις προαστιακές γραμμές. «Έρχονται 23 ολοκαίνουργιοι συρμοί στο ελληνικό δίκτυο μέσα στους επόμενους 18 μήνες, δηλαδή τον Μάρτιο του 2027 θα έχουμε τα πρώτα τρένα από αυτήν την παραγγελία, τα οποία θα λειτουργούν στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Είναι μία πάρα πολύ σημαντική εξέλιξη, διότι αποτελεί την μεγαλύτερη επένδυση στις χερσαίες μεταφορές στην ιστορία της χώρας» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο υπουργός τόνισε πως αυτή είναι η πρώτη μεγάλου εύρους ανανέωση του στόλου τρένων από την προολυμπιακή περίοδο πριν το 2004: «Έχουμε να αποκτήσουμε ως Ελλάδα καινούρια τρένα από την προ Ολυμπιακή περίοδο πριν το 2004, 20 χρόνια». Εξήγησε επίσης ότι τα προηγούμενα μεταχειρισμένα τρένα που είχαν παραγγελθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση δεν λειτουργούν πια: «Από αυτά που ήρθαν τότε, κανένα δε λειτουργεί». Για την αναβάθμιση του παλιού στόλου έχει υπάρξει πρόβλεψη επιπλέον κονδυλίων ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ.
Παράλληλα, ανέφερε ότι μέχρι το τέλος του 2026 το τρένο θα φτάσει έξω από την Πάτρα.
Νέα υποδομή και ταχύτερες διαδρομές
Μάλιστα, ο κ. Κυρανάκης υπογράμμισε πως με τα νέα τρένα οι βλάβες θα είναι μειωμένες και η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα διαρκεί κάτω από 3,5 ώρες. «Το καλοκαίρι του 2026 ολόκληρη η γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα λειτουργεί με 100% σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και σύστημα αυτόματης πέδησης, ενώ οι μηχανοδηγοί θα εκπαιδευτούν με προσομοιωτές για να λειτουργούν το σύστημα» είπε. Επιπλέον, θα ανακαινιστούν παλαιότερα τμήματα της γραμμής και θα παραδοθούν νέες αρτηρίες στη Λάρισα, τον Βόλο και την Καλαμπάκα, καθώς και η σύνδεση με το λιμάνι του Βόλου.
«Ολοκαίνουργια τρένα σημαίνει πολύ λιγότερες βλάβες… Θα μπορείς να εκτελείς δρομολόγια με αξιοπιστία, περισσότερα δρομολόγια στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και με μεγαλύτερη ταχύτητα… Προσφέρουν μεγαλύτερες ανέσεις, έχουν χώρους για ποδήλατα, για ΑΜΕΑ και νέο εξοπλισμό ασφαλείας» συμπλήρωσε.
Ανακαίνιση σταθμών και προαστιακού δικτύου
Επιπλέον, εντός του 2027, ανακοίνωσε ότι θα δημιουργηθούν νέοι σταθμοί στον προαστιακό, ενώ από τον Μάρτιο του 2026 αναμένονται νέοι συρμοί στον ηλεκτρικό. Στα κυβερνητικά σχέδια περιλαμβάνεται επίσης η ανακαίνιση του Σταθμού Λαρίσης, ο οποίος, σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη, θα αποκτήσει την εμφάνιση που είχε το 1905. «Τον επαναφέρουμε στη μορφή που είχε το 1905… Θέλουμε να επαναφέρει τον σιδηρόδρομο σε εποχές που πραγματικά ο κόσμος ήταν ταυτισμένος με τη λειτουργία του» σημείωσε.
Τα νέα τρένα θα ενισχύσουν επίσης τον Προαστιακό Αττικής και Θεσσαλονίκης, μειώνοντας τους χρόνους αναμονής και βελτιώνοντας τη διασύνδεση με τις αστικές συγκοινωνίες.
Μείωση των τροχαίων ατυχημάτων
Αναφορικά με τις αλλαγές στον ΚΟΚ, ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης δήλωσε ότι υπάρχει μείωση των θανατηφόρων τροχαίων. «Ο βασικός μας στόχος ήταν να μειώσουμε δραστικά τα θανατηφόρα τροχαία… Πέρσι είχαμε 665 νεκρούς στην ελληνική άσφαλτο, φέτος μέχρι τη Δευτέρα που μας πέρασε μειώθηκαν στους 512… Είναι μία πάρα πολύ δραστική μείωση, ίσως και από τις μεγαλύτερες σε ολόκληρη την Ευρώπη» ανέφερε ο Κ. Κυρανάκης.
Τέλος, αναφέρθηκε και στα αγροτικά μπλόκα, επισημαίνοντας πως η κυβέρνηση δεν πρέπει να υπόκειται σε εκβιασμούς και ότι έχουν ήδη ικανοποιηθεί πάνω από 20 αιτήματα των αγροτών. «Η κυβέρνηση δεν πρέπει να εκβιάζεται… Ο ΟΠΕΚΕΠΕ θα πάει στην ΑΑΔΕ… Τα χρήματα από την Ευρώπη πρέπει να πηγαίνουν σε αυτούς που τα δικαιούνται και όχι σε απατεώνες… Οι αρχές θα κάνουν τη δουλειά τους για να μπορέσει ο κόσμος να κινείται απρόσκοπτα» κατέληξε.