Θεσσαλονίκη: Οριστικό τέλος στον ποδηλατόδρομο της Λ. Νίκης

Θεσσαλονίκη: Οριστικό τέλος στον ποδηλατόδρομο της Λ. Νίκης Θεσσαλονίκη: Οριστικό τέλος στον ποδηλατόδρομο της Λ. Νίκης

Οριστική είναι η απόφαση του Δήμου Θεσσαλονίκης για την απομάκρυνση του ποδηλατόδρομου από τη Λεωφόρο Νίκης, με τη μεταφορά του ξανά στο παραλιακό ντεκ, στο τμήμα από την οδό Δημ. Γούναρη έως την Ι. Δραγούμη. Η απόφαση εγκρίθηκε από τη δημοτική επιτροπή, ενώ οι εργασίες μεταφοράς αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα.

Παράλληλα, η επιτροπή ενέκρινε και την πιλοτική πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Νίκης δύο Κυριακές τον μήνα, από τη Βενιζέλου έως την πλατεία Λευκού Πύργου, έως τον Μάιο του 2025.

Έντονες αντιδράσεις από την αντιπολίτευση

Η απόφαση της διοίκησης Αγγελούδη έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις, με τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης να κάνουν λόγο για οπισθοδρομική κίνηση που υπονομεύει τη βιώσιμη μετακίνηση στην πόλη.

Η δημοτική παράταξη «Θεσσαλονίκη για Όλους» καταδικάζει την απόφαση, χαρακτηρίζοντάς την «βαθιά αναχρονιστική και με σημαντικά αρνητικό συμβολισμό». Όπως επισημαίνουν, αντί η πόλη να προσαρμόζεται στις σύγχρονες αστικές ανάγκες και να ευθυγραμμίζεται με τις πρακτικές των ευρωπαϊκών μητροπόλεων, επιστρέφει σε παρωχημένα μοντέλα μετακίνησης που δίνουν προτεραιότητα στα αυτοκίνητα.

«Ματαιοπονούμε απέναντι σε αυτή τη διοίκηση που τρέχει τη Θεσσαλονίκη ολοταχώς προς τα πίσω!», σημειώνουν, ενώ κάνουν αναφορά και σε άλλα θέματα, όπως η στάση της διοίκησης στο έργο του Fly-over και η στάση της απέναντι στο σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ.

Στην ίδια γραμμή βρίσκεται και η παράταξη «Η Πόλη Ανάποδα», η οποία αντιδρά σφόδρα στην απομάκρυνση του ποδηλατόδρομου από το οδόστρωμα της Λ. Νίκης. Υποστηρίζουν ότι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση απέρριψε την παραμονή του, χρησιμοποιώντας αντιφατικά επιχειρήματα.

Σύμφωνα με την παράταξη, από τη μια πλευρά η Διοίκηση υποστηρίζει ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός ποδηλατών και χρειάζεται μεγαλύτερο πλάτος ποδηλατόδρομου – κάτι που δεν είναι εφικτό στη Λ. Νίκης. Από την άλλη, θεωρεί ότι η λεωφόρος ανήκει στο βασικό οδικό δίκτυο και πρέπει να διαθέτει περισσότερες λωρίδες για τα ΙΧ, παρά το γεγονός ότι ουσιαστικά οι τρεις λωρίδες κυκλοφορίας της χρησιμοποιούνται μόνο στα χαρτιά, καθώς η αριστερή λωρίδα ήταν πάντα κατειλημμένη από παράνομα σταθμευμένα οχήματα.

Ο ποδηλατόδρομος και οι επιπτώσεις της απομάκρυνσής του

Η επιστροφή του ποδηλατόδρομου στο κρηπίδωμα της παραλίας δημιουργεί μια σειρά από προβλήματα, τόσο για τους ποδηλάτες όσο και για τους πεζούς. Το στενό πεζοδρόμιο θα φιλοξενήσει ξανά ποδηλάτες, πατίνια και χιλιάδες περιπατητές, οδηγώντας αναπόφευκτα σε συγκρούσεις και ατυχήματα.

Όπως επισημαίνουν οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης, η μεταφορά του ποδηλατόδρομου από το οδόστρωμα στη Λ. Νίκης υπήρξε μια από τις ελάχιστες θετικές κινήσεις της προηγούμενης διοίκησης. Επιπλέον, αποτέλεσε ένα ξεκάθαρο μέτρο που εξασφάλισε δύο λωρίδες κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα, αφού η ύπαρξή του αποθάρρυνε την παράνομη στάθμευση.

Αντί να ενισχυθεί το δίκτυο ποδηλατοδρόμων και να δημιουργηθούν συνθήκες ασφαλούς μικρο-κινητικότητας, η απόφαση αυτή ενισχύει την κυριαρχία του ΙΧ, σημειώνουν οι επικριτές της.

Η ευρύτερη εικόνα της κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη

Η κατάργηση του ποδηλατόδρομου έρχεται σε μια περίοδο όπου το κυκλοφοριακό χάος στην πόλη είναι πιο έντονο από ποτέ. Αντί να ληφθούν μέτρα για την ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών, τη μείωση της χρήσης ΙΧ και τη βελτίωση των συνθηκών για τους πεζούς και τους ποδηλάτες, προκρίνονται επιλογές που διατηρούν τη Θεσσαλονίκη σε ένα ξεπερασμένο κυκλοφοριακό μοντέλο.

Σύμφωνα με «Η Πόλη Ανάποδα», η απόφαση αυτή «είναι η άλλη όψη της παντοκρατορίας του ΙΧ και των συμφερόντων που συνδέονται με αυτό». Οι ίδιοι υποστηρίζουν πως η κατάσταση θα επιδεινωθεί, καθώς οι ποδηλάτες θα μειωθούν, οι πεζοί θα δυσανασχετήσουν με την παρουσία ποδηλάτων στο πεζοδρόμιο και οι καβγάδες θα αυξηθούν.

Προτάσεις και διεκδικήσεις για μια πιο φιλική πόλη

Οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης ζητούν:

  • Την παραμονή του ποδηλατόδρομου στο οδόστρωμα, τουλάχιστον έως ότου κατασκευαστεί το προγραμματισμένο ντεκ της Παλιάς Παραλίας.
  • Την ενίσχυση της προστασίας του ποδηλατόδρομου, ώστε να είναι ασφαλής και λειτουργικός για περισσότερους χρήστες.
  • Τη δημιουργία ενός πλήρους, ασφαλούς και ενιαίου δικτύου ποδηλατοδρόμων με φυσικά διαχωριστικά, ώστε να αποτρέπεται η παράνομη στάθμευση και να ενισχύεται η ασφάλεια των ποδηλατών.
  • Την προώθηση πολιτικών που θα στηρίζουν τη μικρο-κινητικότητα και τα δημόσια μέσα μεταφοράς, αντί να διευκολύνουν ακόμα περισσότερο την αυτοκίνηση.

Το θέμα της κατάργησης του ποδηλατόδρομου φαίνεται να αποτελεί ακόμα μια απόφαση που αντανακλά τη σύγκρουση δύο διαφορετικών οραμάτων για το μέλλον της Θεσσαλονίκης: από τη μία, μια πόλη φιλική προς τον πεζό και τις ήπιες μετακινήσεις, και από την άλλη, μια πόλη που παραμένει προσκολλημένη σε κυκλοφοριακά μοντέλα του παρελθόντος.

Keep Up to Date with the Most Important News

By pressing the Subscribe button, you confirm that you have read and are agreeing to our Privacy Policy and Terms of Use